Comunicat de presă: REAL premiază cele mai bune licee pe baza opiniilor a mii de elevi, profesori, părinți și absolvenți

Ce este Registrul Educațional Alternativ?

  • Registrul Educațional Alternativ este o platformă prin care liceele sunt evaluate chiar de către elevi, profesori, părinți și absolvenți.
  • Acesta a fost gândit pentru a îi ajuta pe elevii din clasa a VIII-a în alegerea opțiunilor de liceu, dar și pentru a le oferi conducerilor instituțiilor de învățământ un mecanism de autoevaluare, încurajând astfel competitivitatea constructivă.
  • Proiectul a fost inițiat și susținut integral de o echipă de elevi de liceu voluntari și se bucură de colaborări cu un număr de organizații non-guvernamentale, Centrul pentru Inovare Publică și Școala de Valori, și cu un număr de instituții oficiale, Consiliul Municipal al Elevilor București și Ministerul Educației Naționale.

Criterii de evaluare

  • Considerăm ca ultima medie și promovabilitatea sunt măsurători necesare, dar nu suficiente, deoarece nu înglobează complet calitatea unei instituții de învățământ. În plus, cei doi indicatori tradiționali variază implicit în funcție de dificultatea examenului, deci nu pot oferii un suport stabil de măsurare a progresului. De asemenea, ultima medie se bazează pe elevii din anul precedent, care au fost ghidați la rândul lor de elevii din anul precent lor, impregnând o inerție ce nu facilitează dezvoltarea meritocratică a instituțiilor de învățământ.
  • Nu credem într-un clasament absolut al liceelor, deoarece fiecare caută altceva la un liceu. Am identificat 6 dimensiuni relevante de evaluare a liceelor, bazate pe mediile notelor acordate de respondenți.
  • Oportunități: Abordează gradul de expunere la activități extrașcolare și sprijinul în cultivarea performanțelor academice. Exemplu: Consideri că liceul în care înveți îți oferă oportunități de dezvoltare extrașcolară?
  • Comunitate: Vizează aspectele definitorii ale comunității din unitatea de învățământ: diversitatea, ușurința integrării în colectiv, spiritul liceului. Exemplu: Cât de ușor a fost să te integrezi în comunitatea din liceul tău?
  • Organizare: Abordează segmentul de natură organizatorică al instituției: amplasarea în oraș, programul cursurilor etc. Exemplu: Consideri că liceul tău este amplasat accesibil în oraș?
  • Personal: Vizează evaluarea relației dintre actorii din sistemul de învățământ, tratând totodată eficiența și calitatea actului educațional. Exemplu: Cât de satisfăcut ești de relația profesor-elev în liceul tău?
  • Resurse: Se referă la resursele și facilitățile disponibile în incinta instituției: laboratoare specializate, bibliotecă, materiale educaționale etc. Exemplu: Cât de satisfăcut ești față de nivelul resurselor și al facilităților de care dispune liceul?
  • Experiență: Vizează experiențele personale din cadrul liceului, atât pozitive cât și negative, dând o nuanță subiectivă statisticilor. Exemplu: Descrie o experiență plăcută din liceu.

Expunere

  • Aproape 3000 de oameni și-au evaluat liceele prin intermediul formularului ce stă la baza platformei.
  • Au fost înregistrate răspunsuri la formular în peste 75% din liceele din capitală.
  • Aproximativ 30 de licee au reușit să treacă de pragul de completare de 5% în rândul elevilor, implementat din motive de relevanță statistică.

Rezultate Agregate

  • Rezultatele de pe platforma REAL sunt bazate pe mediile notelor acordate de mii de elevi, profesori, părinți și absolvenți care și-au evaluat liceul. Datele au fost colectate printr-un formular online și reflectă percepția generală asupra diferitelor aspecte ale instituțiilor de învățământ.
Oportunități 7.34
Comunitate 7.54
Organizare 8.91
Personal 6.89
Resurse 7.17
  • Liceele din București au obținut în medie note de trecere la toate cele 5 categorii numerice.
  • Nota cea mai bună a fost obținută la Organizare, iar cea mai slabă a fost obținută la Personal.
  • Elevii își descriu liceul astfel: bun, ok, interesant, frumos, minunat, acceptabil, plictisitor, divers, diferit, strict.
  • Elevii descriu comunitatea din liceele lor astfel: prietenoasă, ok, diversă, unită, primitoare, bună, familie, super, sociabilă, deschisă.

Dorința de schimbare

Întrebați de motivul pentru care au completat formularul REAL, elevii au răspuns:

  • Dorinta mea de a se schimba ceva in sistemul de invatamant.
  • Vreau sa schimb ceva la liceul meu
  • M am gândit ca pot schimba ceva
  • Dorința de a schimba ceva în învățământul liceal din România
  • As vrea sa vad schimbari in bine si poate formularul ăsta ajută.
  • Dorinta de a se schimba ceva in educatie, atat pe partea de educare cat si pe cea administrativa.
  • Gandul ca s-ar putea schimba ceva in liceul meu.

Dorința de exprimare

  • Faptul ca vreau ca vocea mea sa fie auzita. Vreau o schimbare. Vreau sa nu mai stau la ore gata-gata sa adorm, ci sa-mi fie drag sa intru in institutia asta.
  • Imi doresc ca viitorii elevi sa isi poata alege mai bine liceul, alegandu-si bine profilul si stiind ce provocari ii vor astepta pe parcursul anilor urmatori.
  • Vreau sa i ajut pe altii sa faca o alegere buna din prima
  • Intrebarile pe care nu le aud des despre parerea mea.
  • Dorința de a discuta despre liceu
  • Speranta ca va conta cumva parerea mea.
  • Speranta ca opiniile nostre vor fi luate in considerare

Piața Meditațiilor

  • Pe baza răspunsurilor părinților, am aflat că, în medie, se alocă 119.2 RON săptămânal pe meditații în București la liceu.
  • Am combinat această valoare cu numărul de elevi de liceu din București, estimat la 67,000, și cu numărul aproximativ de săptămâni pe an în care un elev merge la meditații.
  • Astfel, am reușit să estimăm pentru prima dată suma totală de bani care se alocă anual în București pe meditații pentru liceu, la ~240 mil. RON.
  • În rândul elevilor din clasa a XII-a din București, procentul celor care au cel puțin o ședință de meditații pe săptămână se ridică la 84%.

Bullying

  • 27% din elevii de liceu din capitală chestionați cred că bullying-ul este o problemă în liceul lor.
  • Procentul maxim al unui liceu din capitala în care elevii cred că acest fenomen este o problemă este de 69%.

Gala REAL, 4 mai

  • Evenimentul marchează sfârșitul primei ediții a Registrului Educațional Alternativ, prin premierea liceelor cu cele mai bune rezultate de pe platformă.
  • Paul Bricman, Fondator, Registrul Educational Alternativ, “Este extrem de dificil, aproape imposibil, să optimizezi un sistem fără să îl poți evalua corespunzător, iar noi am încercat să construim exact acel instrument prin care să putem obține imaginea reală a instituțiilor de învățământ. În acest demers ne-am bazat pe opiniile a mii de elevi, profesori, părinți și absolvenți, cu care vom ajuta viitorii boboci să ia decizii mai informate, dar vom facilita și dezvoltarea instituțiilor de învățământ printr-un spirit competitiv constructiv.”
  • Radu Szekely, Consilier, Ministerul Educatiei Nationale, “În măsura în care începem să dăm un rol mai important elevilor în evaluarea actului educațional care le este destinat, vom ajunge să reconstruim încrederea care de multe ori lipsește la nivel social. Inițiativele de acest gen sunt mai mult decât binevenite și sunt motivul pentru care MEN, ministrul personal, a vrut să încurajeze platforma, chiar dacă este ‘alternativă’ sau pentru că este ‘alternativă’, și nu vine din interiorul sistemului, vine de la niște tineri.”
  • Mihai Sturza, Co-Fondator, Registrul Educațional Alternativ; Prim Vicepreşedinte, Consiliului Municipal al Elevilor București, “Am reușit să punem acest proiect pe picioare cu ajutorul promovării Adunării Generale a Consiliului Municipal al Elevilor București și aproape 3000 de oameni au răspuns la formular, ajutându-ne să obținem niște informații foarte importante pentru elevii din București.”
  • Bogdan Vidrascu, Fondator, Registrul Educational Alternativ, “Concluzia la care am ajuns în urma centralizării răspunsurilor a fost următoarea: elevii bucureșteni doresc sa-și poată exprima opiniile, să fie auziți și, mai presus de toate, să poată aduce o schimbare în mediul educațional. Prin această inițiativă, dorim să le oferim o platformă prin care ideile lor pot fi ascultate și luate în considerare.”
  • Ovidiu Voicu, Director executiv, Centrul pentru Inovare Publica, “Am ales să susținem acest proiect pentru că este despre participare. Este despre faptul că atunci când nu îți place ceva la liceul tău, nu stai doar să te plângi, ci ai un instrument la dispoziție prin care să spui că ceva e în neregulă. Și la fel, ai un instrument la dispoziție să spui că ceva merge bine, pentru că atunci când vrem ca lucrurile să meargă mai bine nu este suficient să criticăm, este foarte important să spunem cum am vrea să fie, iar cel mai bun exemplu este că am vrea să fie ca la cel de pe primul loc. Sprijinim foarte tare folosirea de date deschise în România și credem că punând laolaltă ceea ce MEN are în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România și date care vin din surse alternative, să putem să aflăm mai multe despre școlile noastre și să putem face o schimbare.”
  • Andrei Stupu, Brand Manager, Școala de Valori, “Ar trebui să fim extrem de mândri și de bucuroși de faptul că o mână de liceeni s-au gândit să schimbe puțin perspectiva și să facă un lucru care se dovedește a fi extrem de folositor și de util pentru toți cei care sunt implicați în sistemul educațional. Cred că un discurs moderat și care să adune la aceeași masă oameni implicați în educație este de fapt forma cea mai viabilă, ceea ce propune și Registrul Educațional Alternativ.”
  • Miruna Dumitriu, Gazdă Emisiune, Jurnal pentru Copii, “Ca viitor boboc trebuie să recunosc că am foarte multe emoții. Mă înspăimântă faptul că voi da un examen ce îmi poate schimba chiar viața, însă cel mai frică îmi e de liceul în care voi intra pentru că acesta reprezintă calea mea către viitor, de aceea trebuie să aleg cu mare atenție locul în care îmi voi petrece următorii ani. Mi se pare destul de complicat să iau decizii așa importante în preajma unui examen, am încercat să strâng cât mai multe informații, am întrebat prieteni, am întrebat colegi, am întrebat profesori, voi merge la porțile deschise, însă consider că nu este destul și am nevoie de mai multe informații din interior, informații pe care această platformă mi le oferă.”
  • Radu Szekely a transmis un mesaj din partea doamnei ministru, “Mesajul personal este pentru Paul. În convorbirea pe care a avut-o cu doamna ministru la telefon, aceasta l-a întrebat ‘Încotro după liceu?’, iar el a răspuns ‘Înspre străinătate’. Doamna ministru a încercat să îl convingă la telefon să rămână în țară pentru că ne pare rău să pierdem tineri de calibrul lui. A spus că nu găsește un program de licență corespunzător și invitația doamnei ministru este ca săptămânile viitoare să vii la minister și să mergeți împreună la care universitate din țară vrei și să încercați să concepeți programul de licență la care să fii eventual primul student.”
  • Paul Bricman, după eveniment, “Mulțumesc foarte mult pentru invitație, diversitatea programelor de licență este într-adevăr foarte importantă. Pentru ca tinerii să rămână în țară este nevoie totuși de un efort coordonat al tuturor actorilor din învățământ. Mă bucur însă că există dorința de îmbunătățire a sistemului chiar la vârful acestuia.”

Liceele Câștigătoare

  • Oportunități
  1. Colegiul Național Bilingv ”George Coșbuc”, 8.85
  2. Colegiul Naţional “Gheorghe Lazăr”, 8.82
  3. Colegiul Național ”Mihai Viteazul”, 8.79
  • Resurse
  1. Liceul Teoretic Internațional de Informatică Bucuresti, 8.97
  2. Colegiul Naţional “I.L.Caragiale”, 8.90
  3. Liceul Teoretic “Jean Monnet”, 8.48
  • Organizare
  1. Colegiul Naţional “Gheorghe Lazăr”, 9.67
  2. Colegiul Naţional “Gheorghe Şincai”, 9.63
  3. Colegiul Naţional “I.L.Caragiale”, 9.61
  •  Personal
  1. Liceul Teoretic “Jean Monnet”, 7.94
  2. Colegiul Naţional “Elena Cuza”, 7.84
  3. Liceul Teoretic “Eugen Lovinescu”, 7.65
  • Comunitate
  1. Colegiul Național Bilingv ”George Coșbuc”, 8.90
  2. Colegiul Național “Matei Basarab”, 8.42
  3. Colegiul Naţional “Gheorghe Şincai”, 8.27

Ambasadori

  • Ambasadorii sunt cei care promovează proiectul în mediul online și offline.
  • Ni s-au alăturat peste 100 de ambasadori.
  • Zeci dintre aceștia au reușit să își ridice liceele peste pragul de completare de 5% în rândul elevilor, fiind premiați la Gala REAL.

Platforma

  • Platforma #estereal, accesibilă la bit.ly/real_platforma, conține atât rezultate agregate, cât și rezultate individuale despre licee
  • De asemenea, am publicat datele brute anonimizate care au stat la baza rezultatelor la bit.ly/real_date.

Contact

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *